TEHIK loob uue ja mugava e-teenuse töövaidluste lahendamiseks
Eneli Perolaineni Äripäevas ilmunud arvamusartikkel toob teravalt esile töövaidluste menetlemise praeguste digilahenduste nördimust tekitava seisu. Perolainen kirjeldab ebamugavat ja aeganõudvat protsessi, mis lisab niigi keerulisse olukorda veelgi stressi. Head uudis on see, et TEHIK arendab uut e-teenust, mis muudab töövaidluste lahendamise oluliselt sujuvamaks ja inimlikumaks.
Tööinspektsioonile (TI) esitatud töövaidluste arv on viimastel aastatel tõusuteel, ulatudes 2024. aastal 2411 avalduseni. Õiglased töösuhted on igaühe huvides ja riikliku teenusena on see ühiskonnale eluliselt tähtis. Paraku on töövaidlus ebameeldiv kogemus, millele vananenud tehnoloogia lisab ebavajalikku keerukust.
Riiklikult olulise teenuse ümbersünd
TEHIK on alates 2019. aastast arendanud TI-le uut iseteenindust ja ametnikurakendust. Nüüd on fookuses töövaidluskomisjonide e-teenus, mis saab 2026. aastal uue ja kaasaegse kuue. Uus teenus on loodud säästma kõikide osapoolte aega ja närve ning toetama kiiremat ja õiglasemat tulemust.
Nagu Perolainen oma arvamusloos välja tõi, on tänane teenus täis tehnilisi puudujääke, mille üleslugemine jäägu uue teenuse analüütikute hooleks. Nemad on viimased kolm kuud pühendunud teenuse kaasajastamisele. Ehkki uus teenus toob suuri muudatusi ka komisjonide töötajate jaoks, on peamine eesmärk tagada, et vaidluse osapooled ei peaks tehnoloogia taha takerdumise pärast kannatama.
Uue teenuse eesmärk on muuta töövaidluse menetlemine kõigi osapoolte jaoks võimalikult mugavaks. See tähendab:
- Lihtsat ja intuitiivset töövaidluse avalduse esitamist TI iseteeninduses;
- mugavat ligipääsu vastaspoole avaldusele;
- nõudmistega nõustumise või mittenõustumise hõlpsat kinnitamist;
- vastuväidete esitamise lihtsustamist;
- menetlusdokumentide haldamise efektiivsust.
Loobume dokumentide põrgatamisest, vahetame andmeid
Täna puudub korralik e-teenus töövaidluste esitamiseks. Meie eesmärk on, et tulevikus esitataks vähemalt 75% avaldustest läbi TI iseteeninduse. Mõistagi jääb alles kaoffline-alternatiiv neile, kellel digitaalne isikutuvastus või dokumendid puuduvad.
Uus teenus taaskasutab riigile juba esitatud andmeid, vabastades töötajaid ja tööandjaid kohustusest esitada infot topelt. See lahendab ka ühe suurima praeguse probleemi – avalduste tagasilükkamise andmete puudulikkuse tõttu.
Uus avalduse vorm on iseselgitav ja intuitiivne, et igaüks, ka ilma juristihariduseta, saaks protsessist aru. See vähendab oluliselt tagasi saadetud avalduste arvu ja säästab kõigi aega. Lisaks langeb menetlusdokumentide edastamise kulu, mis praegu on riigile 19 000 eurot aastas – raha, mida saab kasutada palju otstarbekamalt.
Sarnaselt TI iseteenindusega, kus ettevõtjad leiavad infot töökeskkonna ja töösuhete järelevalve kohta, koondab uus teenus ka töövaidluste ajaloo ühte kohta.
Kuidas edasi?
Teenus avatakse 2026. aasta esimeses kvartalis. TEHIK koos partneritega Tripledev ja Trinidad Wiseman arendab teenust etappide kaupa. Esimeses etapis valmivad põhifunktsioonid digitaalseks menetlemiseks ja osalemiseks. Sellele järgneb prototüübi testimine koos töövaidluskomisjonide ja vaidluse osapooltega, et tagada teenuse kasutajasõbralikkus ja vastavus päriselt vajadustele. Teises etapis, pärast testimise tulemuste analüüsi ja vajalike muudatuste sisseviimist, lisanduvad mugavuslahendused.
Kuigi me loodame, et keegi ei peaks seda teenust vajama, on kasutajate tagasiside meile arenduse jätkamisel ülioluline. See tagab, et teenus on pidevas arengus ja vastab kasutajate vajadustele.
Rainer Rohtla
Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskuse (TEHIK) töö- ja kesksete teenuste valdkonna juht