Digisaatekiri
Eestis on kohustuslik koostada saatekiri digitaalselt ja edastada tervise infosüsteemi. Saatekirja kasutatakse erinevatele teenustele suunamiste vormistamiseks. Saatekiri on vajalik nii patsiendi suunamisel perearstilt eriarstile kui ka eriarstilt eriarstile. Lisaks digisaatekirjale kasutatakse veel mõningal määral pabersaatekirju ja tervishoiuteenuste pakkujate lahendusi suunamiste fikseerimiseks.
Digisaatekiri on aluseks patsiendi suunamisel uuringule, protseduurile, lahangule, ambulatoorsele või statsionaarsele tervishoiuteenusele, samuti patsiendilt võetud proovimaterjali saatmiseks uuringule või analüüsile ning terviseandmete edastamiseks e-konsultatsiooniks.
Milleks on digisaatekiri vajalik?
Selleks, et toetada mõistliku aja jooksul inimese ravivajaduse hindamist, mille tagamiseks on omakorda vaja:
- Tagada saatekirjadel suunamiseks oluline andmestik, eelkõige selge meditsiiniline küsimus või hüpotees, mis põhjendab patsiendi suunamist.
- Patsient suunata õigele tervishoiuteenusele.
- Pakkuda patsiendile võimalust kokkulepitud teenustele ise aega broneerida.

Selleks, et toetada vajadusele vastava ravi alustamist, mille tagamiseks on omakorda vaja:
- Edastada terviseandmed raviga seotud tegevuste jätkamiseks.
- Tagada tervishoiutöötajate omavaheline koostöö (info- ja andmevahetus).
- Tagada tervishoitöötajatele suunamiste jälgimise võimalus (õigel ajahetkel relevantne info).
- Tagada patsiendi kaasamine, sh tagades kogu tema kohta käiva andmestiku kättesaadavus ja mõistetavus. Kõiki oma saatekirju ja seotud vastuseid saab patsient näha riiklikus terviseportaalis.
- Tagada kindlustusjuhtumi fikseerimine ravikindlustuse seisukohalt.
Tervisekassa võtab Ravikindlustuse seaduse järgi tervishoiuteenuse eest tasumise üle ainult saatekirja olemasolul, välja arvatud, kui eriarstiabi osutatakse trauma, tuberkuloosi, silmahaiguse, naha- või suguhaiguse tõttu või juhul kui osutatakse günekoloogilist või psühhiaatrilist abi või eriarstiabi osutaja jätab patsiendi tema terviseseisundi tõttu eriarstiabi osutaja jälgimisele või ravile.
Perearst saab eriaarstiga konsulteerida ka e-konsultatsiooni kaudu
Vajadusel võib perearst kasutada ka e-konsultatsiooni teenust. Sel juhul saadab perearst patsiendi raviga seotud küsimuse läbi tervise infosüsteemi otse eriarstile. Küsimus vaadatakse eriarsti poolt läbi ning konsulteeritakse perearsti või kutsutakse patsient eriarsti vastuvõtule. Perearst teavitab alati patsienti kui ta eriarstilt e-konsultatsiooni küsib ning palub ka patsiendi kontakttelefoni, mis märgitakse saatekirjale. Registratuuris peab olema võimalik kasutada päringut, mis näitab registraatorile ka broneeritud saatekirja olemasolu. E-konsultatsiooni kohta on võimalik rohkem lugeda Tervisekassa kodulehelt.
Nõuded infosüsteemidele
- Infosüsteemid peavad oskama saata ja pärida tervise infosüsteemist digisaatekirju. Registratuuris peab olema võimalik kasutada päringut, mis näitab registraatorile ka broneeritud saatekirja olemasolu.
- Teenuseosutaja infosüsteem peab tagama, et digisaatekirja koostaja saaks oma töölauale tagasiside selle kohta, et digisaatekirja saatmine tervise infosüsteemi õnnestus.
- E-konsultatsiooni osutamise korral peab infosüsteem võimaldama saata tervise infosüsteemi e-konsultatsiooni vastussõnumeid.
- Digisaatekiri tuleb alati seostada vastuseks antud tervise infosüsteemi dokumendiga (epikriis, saatekirja vastus).
- Juhul kui patsient ei ilmu vastuvõtule ega teavita teenuseosutajat oma mitteilmumisest, peab tervishoiuteenuse osutaja infosüsteem vabastama digisaatekiria ja saatma tervise infosüsteemi teavituse, et patsient ei ilmunud vastuvõtule.
Viimased arengud
2023. aastal loodi terviseportaal, mille kaudu on ühtlasi muutunud digisaatekirjade ja seotud vastuste kuvamine kasutajasõbralikumaks.
Koostööpartnerid
- Kõik tervishoiuteenuse osutajad
- Sotsiaalministeerium
- Tervisekassa
- Eesti Perearstide Selts
- Eesti Haiglaste Liit
Rahastus
Saatekirjade digitaliseerimise projekti toetati EL regionaalarengu fondist.
